Lukujärjestys

Kotimaiset marjat suojaavat verisuonia

Sata grammaa marjoja ja lasillinen mehua päivässä laskee verenpainetta, lisää hyödyllistä HDL-kolesterolia ja parantaa verihiutaleiden toimintaa. Suomalaistutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että marjat ja niiden polyfenolit saattavat olla avuksi sydän- ja verisuonitautien ehkäisemisessä.

Tutkimukseen osallistui keski-ikäisiä suomalaisia, joilla oli kohonnut verenpaine, kolesteroliongelmia tai muita riskitekijöitä. Puolet heistä nautti kahden kuukauden ajan päivittäin 100 grammaa marjoja ja lasillisen marjamehua. Verrokit nauttivat energiamäärältä vastaavia ruokia ja juomia. Tutkittavat söivät pääasiassa mustikoita ja mustaherukoita, mutta myös mansikoita, vadelmia, puolukoita ja aroniaa.

Tutkimuksen teki erikoistutkija Iris Eklundin johtama ryhmä.

Lähde: American Journal of Clinic Nutrition, 2008;87:323-
Julkaistu KG-lehdessä numero 3/2008, Kg-uutiset s. 10, koonnut Jarmo Kaukua.